Gitarowe graffiti (2017)

Recenzja 1

Oto przed nami kolejne, czwarte już, wydawnictwo nutowe wraz z płytą (nagań dokonał Grzegorz Skiba) autorstwa Mirosława Franczaka z Tychów. Kompozytor tych jakże urokliwych miniatur o zmiennym i wielobarwnym dźwiękowym charakterze, to uznany gitarzysta klasyczny, laureat kilku ważnych konkursów gitarowych, ukończył z wyróżnieniem studia muzyczne na Akademii Muzycznej w Katowicach. W latach 1991-93 przebywał na podyplomowym stażu rządu meksykańskiego, uzyskując dyplom z najwyższymi ocenami. Od kilku lat para się z powodzeniem pisaniem pedagogicznego repertuaru na gitarę solo.

Zbiorek 28 urzekających miniatur o wciągającej narracji dźwiękowej podzielony został na trzy części op. 23, 24, 25 i charakteryzuje się zaakcentowaniem możliwości gitary jako instrumentu wybitnie melodycznego. To niekiedy skoczne, kiedy indziej nostalgiczne perełki muzyczne. Poza dwoma – każda mieści się na jednej stronicy A4. Autor doskonale czuje się zarówno w formach tanecznych typu: walczyk, samba, krakowiak, gawot, oberek, jak i w innych – humoreska, kołysanka, serenada, ballada itp.

Kompozytor wszystkim utworom nadał wiele mówiące tytuły ilustracyjne – np. Zaczarowana gitara, Kaprysy księżyca, Melodia z dawnych lat, Uśmiech przez łzy, Zabawy arlekina, O smoku wawelskim, Żółty kabriolet, Argentynka, Melodia bez końca (wyciszona w nagraniu), które z pewnością młodym wykonawcom pozwolą przybliżyć formę i uruchomią dodatkowo wyobraźnię dźwiękową. Nieobce są także Franczakowi typowe formy latynoskie – chorinho, son mexicano, tonada, samba itp., czy amerykański blues, ragtime.

Utworki stworzono w przeważającej większości w tonacjach krzyżykowych lub bez znaków przykluczowych, zastosowano także skordaturę szóstej struny E na D w ułożonym w formie dialogu wirtuozowsko lirycznego, kontrastowym kaprysie latynoskim – Dzwoni telefon. Przeważnie wykorzystano formę A – B – A1, z D.C.al Fine, niekiedy z efektowną kodą.

Całość zarejestrował na wysokiej klasy domowym sprzęcie uznany gitarzysta, Grzegorz Skiba, także wykształcony klasycznie w katowickiej Akademii Muzyczne, także laureat krajowych i międzynarodowych konkursów, obecnie lider własnej formacji instrumentalnej grającej z powodzeniem muzykę flamenco.

Na finał tego typy recenzji piszę się często: Zbiorek ten znakomicie wypełnia lukę na rodzimym rynku publikacji pedagogicznych dla dzieci i młodzieży itd… I tym razem można tak napisać, choć co prawda tzw. rynek jest już solidnie nasycony propozycjami nutowymi rodzimych autorów, które sukcesywnie publikuje wrocławskie prężne wydawnictwo ABsonic prowadzone przez gitarzystę Grzegorza Templina – podając jednocześnie, że część tych propozycji ułożona np. w małą suitę, może być także znakomitym uzupełnieniem występów solowych zawodowych gitarzystów czy wirtuozów z kraju i z zagranicy (choć nie podano tym razem wersji np. anglojęzycznych tytułów).

Brawa dla kompozytora, autora nagrań, wydawcy – tylko korzystać! W zasadzie trudno mi wskazać czytelnikom jakieś szczególnie piękne czy wartościowe fragmenty z całego 40 stronicowego zbioru – całość jest, jak to się teraz mówi – bez pudła! Słuchając profesjonalnych nagrań Skiby można od razu wybrać rozczytywanie konkretnych miniatur.

Moi uczniowie już słuchają zaproponowanych tu muzycznych Graffiti i nie mogą się zdecydować, które grać – taki tu wybór i bogactwo rozmaitych wariantów gitarowych możliwości i niuansów. Czekamy na następne publikacje Mirosława Franczaka. Może będą to tym razem jakieś ciekawe, urokliwe i wymagające miniatury do zagrania w duecie.

Krzysztof Nieborak, kwiecień 2018

Recenzja 2

Kolejna propozycja wybitnego gitarzysty, uznanego pedagoga i kompozytora Mirosława Franczaka, którego wydawnictwa nutowe cieszą się dużą popularnością. Zastosowanie wielu różnorodnych technik gitarowych jak i komentarz kompozytora, przybliża właściwe zrozumienie treści muzycznej miniatur.

Mam nadzieję, że interesujące, pełne wartości kompozycje zawarte w prezentowanym zbiorze stanowią odpowiedni bodziec dla młodych adeptów sztuki muzycznej, by poruszyć wyobraźnię i poszerzyć zakres wiedzy. Każdy utwór zawiera niezbędne podstawy informacji dotyczące aplikatury, artykulacji, agogiki, a także ważne elementy jak dynamika, czy barwa.

Materiały nutowe w przypadku edukacji muzycznej to jeden z niepodważalnych warunków jej sukcesu. Bez ciekawych, dobrze brzmiących i przystępnych utworów, żadne dziecko nie będzie miało z wykonywania muzyki przyjemności. Wydawnictwo ABSONIC udowadnia, że w stosunku do wydawanych publikacji dla dzieci ma doskonale przygotowany plan. Muzyka to bardzo ważna dziedzina kultury. Należy wierzyć Arystotelesowi, że muzyka wpływa na uszlachetnienie obyczajów.

prof. Alina Gruszka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *