Gitarowe graffiti (2017)

Recenzja 1

Oto przed nami kolejne, czwarte już, wydawnictwo nutowe wraz z płytą (nagań dokonał Grzegorz Skiba) autorstwa Mirosława Franczaka z Tychów. Kompozytor tych jakże urokliwych miniatur o zmiennym i wielobarwnym dźwiękowym charakterze, to uznany gitarzysta klasyczny, laureat kilku ważnych konkursów gitarowych, ukończył z wyróżnieniem studia muzyczne na Akademii Muzycznej w Katowicach. W latach 1991-93 przebywał na podyplomowym stażu rządu meksykańskiego, uzyskując dyplom z najwyższymi ocenami. Od kilku lat para się z powodzeniem pisaniem pedagogicznego repertuaru na gitarę solo.

Zbiorek 28 urzekających miniatur o wciągającej narracji dźwiękowej podzielony został na trzy części op. 23, 24, 25 i charakteryzuje się zaakcentowaniem możliwości gitary jako instrumentu wybitnie melodycznego. To niekiedy skoczne, kiedy indziej nostalgiczne perełki muzyczne. Poza dwoma – każda mieści się na jednej stronicy A4. Autor doskonale czuje się zarówno w formach tanecznych typu: walczyk, samba, krakowiak, gawot, oberek, jak i w innych – humoreska, kołysanka, serenada, ballada itp.

Kompozytor wszystkim utworom nadał wiele mówiące tytuły ilustracyjne – np. Zaczarowana gitara, Kaprysy księżyca, Melodia z dawnych lat, Uśmiech przez łzy, Zabawy arlekina, O smoku wawelskim, Żółty kabriolet, Argentynka, Melodia bez końca (wyciszona w nagraniu), które z pewnością młodym wykonawcom pozwolą przybliżyć formę i uruchomią dodatkowo wyobraźnię dźwiękową. Nieobce są także Franczakowi typowe formy latynoskie – chorinho, son mexicano, tonada, samba itp., czy amerykański blues, ragtime.

Utworki stworzono w przeważającej większości w tonacjach krzyżykowych lub bez znaków przykluczowych, zastosowano także skordaturę szóstej struny E na D w ułożonym w formie dialogu wirtuozowsko lirycznego, kontrastowym kaprysie latynoskim – Dzwoni telefon. Przeważnie wykorzystano formę A – B – A1, z D.C.al Fine, niekiedy z efektowną kodą.

Całość zarejestrował na wysokiej klasy domowym sprzęcie uznany gitarzysta, Grzegorz Skiba, także wykształcony klasycznie w katowickiej Akademii Muzyczne, także laureat krajowych i międzynarodowych konkursów, obecnie lider własnej formacji instrumentalnej grającej z powodzeniem muzykę flamenco.

Na finał tego typy recenzji piszę się często: Zbiorek ten znakomicie wypełnia lukę na rodzimym rynku publikacji pedagogicznych dla dzieci i młodzieży itd… I tym razem można tak napisać, choć co prawda tzw. rynek jest już solidnie nasycony propozycjami nutowymi rodzimych autorów, które sukcesywnie publikuje wrocławskie prężne wydawnictwo ABsonic prowadzone przez gitarzystę Grzegorza Templina – podając jednocześnie, że część tych propozycji ułożona np. w małą suitę, może być także znakomitym uzupełnieniem występów solowych zawodowych gitarzystów czy wirtuozów z kraju i z zagranicy (choć nie podano tym razem wersji np. anglojęzycznych tytułów).

Brawa dla kompozytora, autora nagrań, wydawcy – tylko korzystać! W zasadzie trudno mi wskazać czytelnikom jakieś szczególnie piękne czy wartościowe fragmenty z całego 40 stronicowego zbioru – całość jest, jak to się teraz mówi – bez pudła! Słuchając profesjonalnych nagrań Skiby można od razu wybrać rozczytywanie konkretnych miniatur.

Moi uczniowie już słuchają zaproponowanych tu muzycznych Graffiti i nie mogą się zdecydować, które grać – taki tu wybór i bogactwo rozmaitych wariantów gitarowych możliwości i niuansów. Czekamy na następne publikacje Mirosława Franczaka. Może będą to tym razem jakieś ciekawe, urokliwe i wymagające miniatury do zagrania w duecie.

Krzysztof Nieborak, kwiecień 2018

Recenzja 2

Kolejna propozycja wybitnego gitarzysty, uznanego pedagoga i kompozytora Mirosława Franczaka, którego wydawnictwa nutowe cieszą się dużą popularnością. Zastosowanie wielu różnorodnych technik gitarowych jak i komentarz kompozytora, przybliża właściwe zrozumienie treści muzycznej miniatur.

Mam nadzieję, że interesujące, pełne wartości kompozycje zawarte w prezentowanym zbiorze stanowią odpowiedni bodziec dla młodych adeptów sztuki muzycznej, by poruszyć wyobraźnię i poszerzyć zakres wiedzy. Każdy utwór zawiera niezbędne podstawy informacji dotyczące aplikatury, artykulacji, agogiki, a także ważne elementy jak dynamika, czy barwa.

Materiały nutowe w przypadku edukacji muzycznej to jeden z niepodważalnych warunków jej sukcesu. Bez ciekawych, dobrze brzmiących i przystępnych utworów, żadne dziecko nie będzie miało z wykonywania muzyki przyjemności. Wydawnictwo ABSONIC udowadnia, że w stosunku do wydawanych publikacji dla dzieci ma doskonale przygotowany plan. Muzyka to bardzo ważna dziedzina kultury. Należy wierzyć Arystotelesowi, że muzyka wpływa na uszlachetnienie obyczajów.

prof. Alina Gruszka